Kursus Pemantapan Kejurulatihan Persatuan Pandu Puteri Malaysia (PPPM) yang
bertemakan `Connect’ telah berlangsung dari 26 Februari hingga 29 Februari 2016
di Hotel Kobemas, Melaka. Seramai 64 orang jurulatih dan bakal jurulatih PPPM
dari seluruh negara telah menyertai seminar ini bersama dengan sembilan orang
ahli jawatankuasa pengelola. Kursus berjalan lancar dengan input dan perkongsian
yang padat untuk mengemaskini serta memantapkan ilmu dan kemahiran para peserta.
Namun begitu, para peserta berpeluang menyertai sambutan Hari Peringatan Sedunia
peringkat kebangsaan yang berlangsuang pada 27 Februari 2016 di Dewan Seri Negeri,
Ayer Keroh Melaka serta melawat bandaraya bersejarah Kota Melaka.
Setiap peserta dibekalkan fail yang mengandungi sebanyak 31 jenis dokumen untuk
rujukan dan aktiviti kursus. Aktiviti setiap hari dimulakan dengan istiadat pagi. Ini
diikuti dengan sesi refleksi yang dikendalikan masing-masing oleh wakil Cawangan
Johor, Pulau Pinang dan Kelantan.
Antara aktiviti yang telah dijalankan sepanjang seminar tersebut adalah seperti berikut:
26
Februari 2016 (Jumaat):
i) Sesi
Dialog Bersama Pegawai Kementerian Pendidikan Malaysia
Penceramah
jemputan Tuan Haji Rashid Bin Mian, Ketua Penolong Pengarah Bahagian
Kokurikulum dan Kesenian menyampaikan tajuk `Kaedah Pengiktirafan Aktiviti Kokurikulum
untuk Pentaksiran Markah Kokurikulum’. Banyak maklumat tentang `Pentaksiran Aktiviti
Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK)’dari segi format dan cara pengiraan, mengikut
peringkat penyertaan/pencapaian mudah difahami, melalui keterangan beliau yang menarik
dan jelas.
Kokurikulum dan Kesenian menyampaikan tajuk `Kaedah Pengiktirafan Aktiviti Kokurikulum
untuk Pentaksiran Markah Kokurikulum’. Banyak maklumat tentang `Pentaksiran Aktiviti
Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK)’dari segi format dan cara pengiraan, mengikut
peringkat penyertaan/pencapaian mudah difahami, melalui keterangan beliau yang menarik
dan jelas.
ii) Saya
LULUS!
Pn
Foong Poh Lin dan Pn Hjh Habibah Abdul Rahman menerangkan tentang syarat-syarat,
prosedur ujian dan pemarkahan buku log Bengkel Anugerah Tunas Harapan Ketua
Pesuruhjaya Cawangan (BATHKPC) dan Bengkel Anugerah Tunas Harapan Ketua
Pesuruhjaya (BATHKP). Antaranya adalah Ini diikuti dengan sesi tentang
syarat-syarat, prosedur ujian dan pemarkahan
buku log Anugerah Pandu Puteri
Remaja, Pembentangan Projek Khidmat Masyarakat dan
Anugerah Pandu Puteri Raja
oleh Dato’ Jeyadhevi Subramaniam dan Pn Hjh Habibah Abdul Rahman. Pelaksanaan
input dan perbincangan yang lancar menyediakan para peserta untuk
sesi bengkel
aktiviti berkumpulan.
27 Februari 2016 (Sabtu):
i) Dengarlah
Saya
Hasil
perbincangan kumpulan tentang cara terbaik untuk pengendalian dan kehadiran
calon
untuk Bengkel Anugerah Tunas Harapan Ketua Pesuruhjaya (BATHKP) adalah
seperti berikut:
Bil
|
Kumpulan
|
Dapatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
Instagram
|
BATHKPC: Pastikan calon betul-betul layak
Contoh Tugasan – Calon cabut satu soalan tentang
buku log danbentangkan untuk mengesahkan ia usaha calon tersebut
Cabaran Pandu
Puteri Tunas:
3 hari 2 malam mencukupi utk menjimatkan kos
BATHKP: Hantar buku log ke ibu pejabat
Lantik pemeriksa dari
setiap cawangan tapi elak periksa calon sendiri
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Facebook
|
Kebaikan: Penyemakan akan lebih teliti di peringkat
cawangan
Menghasilkan calon yang
lebih berkualiti dari segi JERIS
Meningkatkan keyakinan
dan keterampilan diri calon
Keburukan: Kos tinggi, tempoh masa lama, calon kurang
yakin/rasa
tertekan semasa temuduga
Cadangan: Panel pemeriksa perlu menyediakan
program alternatif/
tugasan untuk memperbaiki
kelemahan
Aktiviti untuk calon
yang hadir perlu `FUN Based’
supaya calon lebih seronok dan rasa
lebih yakin
Wakil pemeriksa dari
setiap cawangan yang ada dan
juga tiada calon agar penyemakan lebih
telus.
Panel pemeriksa harus arif dengan kriteria penilaian.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Whatsapp
|
Calon
perlu hadir semasa BATHKP
Setiap
cawangan hantar dua orang penilai dalam kalangan jurulatih
Untuk
mengurangkan kos, penguji peringkat cawangan menyemak
buku log calon dengan
menggunakan kriteria penilaian yang sama
Cadangan
borang penilaian buku log peribadi BATHKP:
* Acara Antarabangsa (Bonus) 10
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Google+
|
Kebaikan: Penyemakan teliti
Keburukan: Kos tinggi, calon kurang yakin semasa
temuduga
Cadangan: Calon tidak perlu hadir semasa penyemakan
buku log
untuk menjimatkan kos dan masa di samping keperluan untuk
menyediakan aktiviti
Penyemakan
teliti amat perlu di peringkat sekolah & BATHKPC untuk menapis mereka
yang betul-betul layak
Gunakan
teknologi (emel/Whatsapp) untuk sebarang teguran kesilapan/kekurangan
Panel pemeriksa terdiri daripada wakil
setiap cawangan tapi elak
periksa calon sendiri
Lantik
dan bimbing pemimpin yang kurang pengalaman untuk
menimba ilmu dan pengalaman
agar dapat membimbing ahli-ahli
di cawangan dengan lebih baik
Sediakan
garis panduan/rubrik pemarkahan dan buat penyataraan
seperti peperiksaan awam
Panel
pemeriksa menandatangani surat Aku Janji (untuk integriti)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Twitter
|
Penilaian
mesti ada rubrik yang telus, diketahui oleh semua calon,
pemimpin dan penguji
Penilaian
mesti ada aspek/bahagian yang seragam dengan standard
Penilaian
mesti ada ruang kreativiti
Adakan
penyelarasan pemeriksaan & Akta Rahsia
Panel
pemeriksa terdiri daripada wakil dari
semua cawangan serta berpengalaman
Punca
masalah buku log tidak lengkap: terlalu
banyak aspek
yang perlu dibuat, pemimpin kurang mahir/bombing, kos tinggi
contoh `print’ gambar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
Blog
|
Tingkatkan
markah untuk aktiviti di peringkat sekolah, daerah,
zon atau cawangan
Lantik
penilai dalam kalangan pemimpin Pandu Puteri Tunas
Tetapkan
markah lulus di peringkat cawangan dan juga kebangsaan
Tetapkan
tahap penglibatan ahli Pandu Puteri iaitu sama ada dari
segi kualiti atau
kuantiti
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
7
|
Linkedin
|
Setuju
calon hadir untuk BATHKP agar calon & pemimpin dapat
makluman untuk
penambahbaikan buku log
IQ,
EQ, sahsiah dan potensi calon dapat diperhatikan secara langsung
Sekiranya
calon tidak hadir, panel pemeriksa harus menyediakan
rumusan bertulis tentang
kelemahan/kekurangan /kekuatan buku
log calon.
Cadangan:
Perincian
dan maksud kreativiti mesti jelas. Pertimbangan perlu ada
untuk calon-calon
dari luar Bandar yang mempunyai umber terhad
Anugerah
6 markah (Buku Log Peribadi) untuk penyertaan sekurang-kurangnya sekali di
peringkat cawangan, kebangsaan atau antarabangsa.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
8
|
Skype
|
Tidak
setuju calon BATHKP dibawa menghadapi penguji.
Penting
untuk mengadakan skema penyetaraan untuk pemeriksaan
buku log
Cadangan
Borang Penilaian Buku Log Peribadi
|
28
Februari 2016 (Ahad):
i) Ada
Passport?
Sesi
perkongsian pengalaman oleh tiga wakil ahli Pandu Puteri ke acara luar negara.
Wakil-wakil
tersebut adalah:
a) Saudari Nurrul Aqilah Ismail, seorang
Pandu Puteri Kadet dari Cawangan Institut Pendidikan Guru, Kementerian
Pendidikan Malaysia yang menyertai WAGGGS Leadership Development Programme di
Muscat, Oman dari 2 – 7 Jun 2014
b) Saudari Monita Dutt, seorang pemimpin
muda dari Cawangan Negeri Sembilan yang menyertai Gifts for Change di Sangam
dari 29 Dis 2015 – 4 Jan 2016 bersama Nurrul Aqilah Ismail
c) Puan Patimahtun Zaharah Abdul Jalil
seorang pemimpin dari Cawangan Melaka yang telah menyertai acara the Great
Bunya Gathering di Queensland, Australia bersama
ahli-ahli Pandu Puteri Tunas
dari 25 September – 3 Oktober 2015.
ii) Filler
Activity
Fasilitator
Cik Fa’izan Abd Rahman menggunakan petikan aktiviti `Super Hero’ dari
World
Thinking Day Activity Pack untuk gerak kerja kumpulan. Aktiviti berjalan lancar
dengan hasil ciptaan kumpulan yang menarik dan kreatif, iringi dengan
penerangan kuasa
ajaib yang ada pada Super Hero masing-masing.
iii) Camni Camtu (Perkongsian NLDP)
Fasilitator
Pn Noor Hayati Bt pilus menerangkan tentang program WAGGGS dan National Leadership Development Program
(NLDP) yang dihadiri oleh beliau di Pax Lodge, England
sambil mengedarkan
nota “Understanding Leadership, Personal
Development dan
Leading Teams’. Aktiviti bengkel adalah berpandukan edaran
`The story of my leadership, Leadership
qualities, Motivation exercise, My first experience as a leader dan
the Roots
of an organization serta the Chocolate Swamp”.
iv) Filler
Activity
Pn
Rita Leong mengetuai nyanyian beramai-ramai beberapa lagu seperti Magic
Penny,
Roga Mahela, Oh Nona Thai, Battle In The Country dan My Aunt Came Back.
Seterusnya,
para peserta diberikan tugasan kumpulan mengenalpasti kepingan gambar dan
mengkategorikannya dibawah rantau WAGGGS. Aktiviti dikelolakan oleh
Cik Fa’izan
Abd Rahman.
v) Jom!
Para
peserta berbincang dalam kumpulan untuk merancang satu permainan luas di bawah
bimbingan Pn Rita Leong, Pn Foong Poh Lin dan Pn Tracie Chong dengan bantuan
nota
rujukan dalam fail. Hasil perbincangan dibentangkan untuk perkongsian
ramai.
vi) Api Nyala!
Sesi
dimulakan dengan nyanyian Gunung Nona dan Potong Bebek Angsa oleh Pn Rita Leong
dan Cik Joyce Ong. Para peserta cabut soalan tugasan masing-masing untuk
perbincangan dan persiapan malam unggun api (indoor campfire) dengan bantuan
nota yang diedarkan.
Para fasilitator sesi adalah Pn Rita Leong, Cik Joyce Ong,
Pn Tracie Chong dan
Pn Hindon Ahmad. Aktiviti berjalan lancar dan meriah dengan
penglibatan aktif daripada
semua pihak.
29
Februari 2016 (Isnin):
i) Camni Camtu (Perkongsian acara di
Baguio)
Pn Hindon Ahmad dan Pn Tracie Chong
menyampaikan perkongsian pengalaman dan
ilmu yang mereka perolehi melalui APR Workshop on Educational Programme and
Adult Training Learning and Development. Bengkel tersebut anjuran Girl Scouts of the
Philippines (GSP) telah diadakan dari 7-13 Disember 2015 di Ating Tahanan Training Center, Baguio. Tumpuan diberikan kepada `Theory of Change’ yang memerlukan para peserta
memikirkan garis panduan/ polisi/ strategi, dll untuk membawa perubahan yang diingini.
Misalnya, dari segi kejurulatihan, usaha menghasilkan Pandu Puteri Raja, perancangan
khidmat komuniti dan sebagainya.
ilmu yang mereka perolehi melalui APR Workshop on Educational Programme and
Adult Training Learning and Development. Bengkel tersebut anjuran Girl Scouts of the
Philippines (GSP) telah diadakan dari 7-13 Disember 2015 di Ating Tahanan Training Center, Baguio. Tumpuan diberikan kepada `Theory of Change’ yang memerlukan para peserta
memikirkan garis panduan/ polisi/ strategi, dll untuk membawa perubahan yang diingini.
Misalnya, dari segi kejurulatihan, usaha menghasilkan Pandu Puteri Raja, perancangan
khidmat komuniti dan sebagainya.
ii) Refleksi, Penilaian dan Majlis
Perasmian Penutup
Sesi
dikendalikan oleh Pn Hjh Habibah Abdul Rahman. Secara keseluruhannya, para
peserta menyatakan kursus adalah baik dan menarik dengan pemerolehan ilmu yang
terkini.
Majlis
penyampaian sijil dan perasmian penutup kursus telah disempurnakan oleh
Y.H.
Dato’ Nik Faizah Nik Mustapha. Hadir bersama adalah Ketua Pesuruhjaya PPPM
Cawangan Melaka Puan Sio Pek Suan.
Laporan oleh, Disahkan
oleh,
(JOYCE ONG CHOON
KIM) (HABIBAH
BINTI ABDUL RAHMAN)
Setiausaha Pengerusi
Majlis Jurulatih Kebangsaan Majlis Jurulatih Kebangsaan
Persatuan Pandu Puteri Malaysia Persatuan Pandu Puteri Malaysia